De grote witte beelden

De grote witte beelden

Het beeld van de heilige Bartholomeus vormt een paar met dat van de heilige Ermelinde, dat er tegenover staat in de andere arm van het dwarsschip. In opdracht van Robert Verburg (1654-1720) door een kanunnik van de collegiale kerk tonen zij de kracht en het talent van de Luikse beeldhouwschool, die in de 17de eeuw haar glorietijd beleefde dankzij Arnold Hontoire (1650-1709) en de onvergelijkbare Jean Del Cour (1631-1707). Verburg was Hontoire’s leerling en opvolger.

Robert Verburg, Sint Bartholomeus
Vierge à l'enfant
Renier Panhay de Rendeux, Maagd en kind

 Renier Panhay de Rendeux (1684-1733), een andere leerling van Hontoire, heeft dit beeld gesigneerd en gedateerd. De moeder en het kind vormen een dynamische en charmante groep die de 18e-eeuwse traditie van Maagden voortzet, geïnspireerd op het werk van Jean Del Cour, gekenmerkt door krachtige modellering, soepele draperie en de omvang van de wervelingen van stof die zich ontwikkelen of rond de lichamen wervelen.